top of page

קראו וגלו: מהם הקסמים שתדמיתנית יודעת לעשות; תדמיתנות - להפוך חלום למציאות

עודכן: 8 באוק׳ 2021

על מנת להפוך חלום למציאות צריך גזרה טובה, וקצת ראש מתמטי :)

תהליך התפירה לא כולל רק חוט ומחט, ויש כמה שלבים מקדימים עד שמגיעים למכונת התפירה. אחד מהם, אם לא החשוב ביותר, הוא שלב התדמיתנות. אנחנו יודעים מה זה תופרת, בוודאי ששמענו על ורסצ'ה או גוצ'י ועוד כמה מעצבים פה ושם, אך לא הכרנו מהי #תדמיתנית.


מי זאת התדמיתנית? מה #תדמיתנות כוללת? באיזה שלב של #יצירתקולקציה התדמיתנית משתתפת? כיצד המעצב, התדמיתנית והתופרת עובדים יחד?

בואו נעשה קצת סדר בבלאגן.




תדמיתנות - הבנת החלום והרעיון

תדמיתנות הוא התהליך שבו מעבירים את השרטוט על הדף לגזרה שהיא הבסיס ליצירת הבגד. תדמיתנות היא תורת פיתוח הגזרות לתפירה. השלב הראשון בתדמיתנות, לפני שמתחילים בעשייה ,הוא הכרת המעצבת - אני מקדישה זמן כדי להבין את החזון לקולקציה. מעצבת האופנה חושבת על רעיון לקולקציה חדשה ומשרטטת אותה. כבר בשלב זה נכנסת התדמיתנות לתמונה - אני בתור תדמיתנית מבררת את הסיפור מאחורי #השרטוטים: אילו מידות המעצבת מעוניינת ליצור, איזה סוגי בדים מתאימים לקולקציה, האם זאת קולקציה למידות קטנות או למידות גדולות וכו'.

המעצב והתדמיתנית צריכים לעבוד כיחידה אחת ולהיות באותו הראש כדי להגיע לתוצאה הרצויה. כאשר התדמיתנית והמעצבת מסונכרנים ועם הבנה משותפת לגבי התוצאה הסופית הרצויה, אפשר להתחיל ליצור.


תדמיתנות לקולקציה שרטוט מעצב
תדמיתנות- הופכים חלום למציאות מדו מימד לתלת מימד


מהסקיצה לפיתוח גזרה - השרטוטים של הקולקציה מתפתחים לגזרה

בשלב הבא של התדמיתנות, תדמיתנית עושה #פיתוחגזרה; #שרטוט הדוגמא של הבגדים על הנייר. כדי שהתופרת תוכל לתפור את הבגד הרצוי למעצבת, התדמיתנית משרטטת גזרות על נייר. תדמיתנית יודעת לצייר תבניות בצורות גיאומטריות שונות ומשונות, שבסופו של דבר יתחברו והיהפכו לבגד!

ככל שהגזרה שיצרה התדמיתנית תהיה מדוייקת יותר ומותאמת למידות הגוף, המשתנות מאדם לאדם, כך התוצאה הסופית תצא טובה יותר והבגד ישב יפה על הגוף.


פיתוח גזרה בתדמיתנות
כך נראה פיתוח גזרה

בובת הדיגום - הקנבס של המעצב, התדמיתנית והתופרת. כשכל החלקים מתחברים יחד והופכים ליצירת אמנות אחת


בשלב זה מגיעים סוף סוף למכונת התפירה. על פי הגזרות שתדמיתנית יצרה, התופרת (בדרך כלל התדמיתנית והתופרת הן אותה אחת) יכולה ליצור את הדגם הראשוני. תופרת לוקחת את כל הגזרות של התדמיתנית ומחברת אותם יחדיו בתפירה. כאשר מלבישים את הדגם הראשוני שהתופרת יצרה על בובת הדיגום, המעצבת יכולה לראות את הרעיון שהיה לה בראש ממש מול העיניים.


כאן יתחילו השינויים והתיקונים...

מכירים את זה שהמציאות לא תמיד תואמת לדמיון? בשלב זה, המעצבת בדרך כלל תבקש לבצע תיקונים שונים לבגד כמו אורך, הוספת פרטים, העלאת קו תפר ועוד. שוב, התדמיתנית והתופרת נכנסות לפעולה, משנות ומאלתרות את הגזרות ואת התפירה על פי בקשות המאסטר ;)


תדמיתנות לקולקציה בובת דיגום
התדמיתנית, המעצבת והתופרת עובדים יחדיו ליצירת הקולקציה


מדרגים את הבגדים - בא לי את הבגד הזה, יש אותו במידה שלי?


השלב האחרון של תדמיתנות הוא דירוג. כאשר כולם מרוצים מהתוצאה הסופית, אפשר לעשות #דירוג! כולנו יודעים שלכל אדם יש #מידה שונה, ולכן דגם במידה אחת הוא לא מספיק. כאן שוב נכנס תהליך התדמיתנות לתמונה. אולי יצא לכם כבר לבקש מהספרית דירוג בשיער, אבל דירוג בתדמיתנות זה תהליך שונה לגמרי.


דירוג זה בעצם העתקת הגזרה שהתדמיתנית פיתחה למידות שונות, כשאר הרעיון כאן הוא לשמור על

הפרופורציות הנכונות. כן כן, תדמיתנית צריכה לדעת גם חשבון כדי לחשב את השינויים הדרושים לכל מידה.




כמו שאדריכלית צריכה מהנדסת בניין, כך גם מעצבת צריכה תדמיתנית

אז מה היה לנו עד עכשיו ומה המסקנות?

תדמיתנות דורשת מספר לא מבוטל של מיומנויות: תדמיתנית צריכה ליצור חיבור והבנה עם הלקוח שלה, להיות יצירתית, בעלת ראש פתוח ואפילו לדעת גיאומטריה ומתמטיקה. אמנם מעצבת אופנה היא בעלת החזון ליצירת הקולקציה, אבל ללא ידי תדמיתנית ותופרת היא לא יכולה לממש את הרעיונות והחלומות!


תדמיתנות לקולקציה שמלה על בובת דיגום
כשכל החלקים מתחברים ביחד והופכים ליצירת אמנות אחת


bottom of page