top of page

איזו שיטת תדמיתנות כדאי ללמוד? על שיטות תדמיתנות שונות

עודכן: 8 בפבר׳ 2023


בפוסט הקודם שלי עשינו סדר בנושא התדמיתנות: גילינו מה זה בכלל תדמיתנות ובאיזה שלב של יצירת הבגד או הקולקציה התדמיתנית משתתפת. עכשיו נעבור לתכלס: באיזה שיטות #תדמיתנות עובדים רוב המעצבים והתופרים? באיזה שיטת תדמיתנות כדאי לעבוד?


כיום בשוק קיימות המון שיטות תדמיתנות שונות, והשימוש בכל #שיטתתדמיתנות היא בהתאם למה שפופולרי במדינה, בהתאם לנוחות ואופן העבודה או שיקולים כאלה ואחרים. רוצים לגלות באילו שיטות תדמיתנות כדאי לעבוד ומה השיטות הנפוצות בישראל? בואו נצא לדרך!


פיתוח גזרהשיטות תדמיתנות שונות

שיטת תדמיתנות מילר - השיטה של המקצוענים


התדמיתן / המהנדס / החייט הגרמני #מילר פיתח את (אל תתפלאו יותר מידי מהשם) שיטת מילר - שיטת תדמיתנות בה משתמשים בתעשיית האופנה בארץ ובעולם. שיטת תדמיתנות מילר מתבססת על טבלאות של מידות, גזרות יסוד שמהם יוצרים פיתוחים שונים ושיטות דירוג של הגזרות. שיטה זו די מורכבת הדורשת לא מעט חישובים וניסיון, אך נחשבת לשיטה שמביאה את התוצאות המדויקות ביותר ולכן גם הפופולרית ביותר בתעשייה (כבר אמרנו שהגרמנים האלה מאוד דייקניים לא?).

בעזרת שיטת תדמיתנות מילר ניתן לפתח גזרות לכל מידה גם כשמדובר במידות לא סטנדרטיות, ברמת הדיוק הגבוהה ביותר למוצר המוגמר שלנו.


לתדמיתנית ולתופרת מתחילה היא לעיתים יכולה להיות מעט יותר מאתגרת לעומת שיטות אחרות. למרות זאת, כדאי ללמוד את השיטה בגלל יעילותה ואם רוצים להשתלב בתעשיית האופנה. שיטת תדמיתנות מילר זוהי השיטה שאני עובדת איתה כמעט תמיד, למעט מקרים מיוחדים שעליהם ארחיב כאן בהמשך. אני רוצה להביא ללקוחות שלי את התוצאות המקצועיות ביותר בזמן הקצר ביותר, כלומר כמות מדידות קטנה ורמת גימור איכותית וגבוהה, ולכן זוהי השיטה המנצחת מבחינתי ומבחינת עולם תעשיית האופנה.


עובדת בתעשיית האופנה שיטת תדמיתנות מילר
שיטת מילר - למי שרוצה להשתלב בתעשיית האופנה


שיטת תדמיתנות סיטם SITAM - השיטה האיטלקית והידידותית למשתמש


השנה היא 1946 - גברת פדובני, תופרת עילית מפדובה, איטליה, מחליטה לתכנן ביחד עם בנה המהנדס סרגל כדי להקל על שרטוט ופיתוח גזרות בתהליך התדמיתנות. מאז אותו רגע, סרגל שיטת תדמיתנות #סיטם - DIMA - מאפשר לשרטט ולפתח גזרות ביעילות ובקלות, ומאות אלפי אנשים נסחפים בשימוש בשיטת תדמיתנות זו, בעיקר באיטליה וברחבי אירופה, ביניהם גם ישראל.

שיטת תדמיתנות סיטם לא מסתכמת רק בסרגל הפטנט שלה, ועושה גם שימוש בלוח פטנט ובסימנים, כמו למשל שימוש בשלושה צבעים שונים, שימוש בחורים לפי מידות, וסולם מידות שונות.


אני אישית לא השתמשתי בשיטת תדמיתנות סיטם, אך מקולגות רבות שמעתי שהיא פחות מדויקת ואין כמו מילר הגרמני בדייקנות שלו בפיתוח גזרות :) היתרון של שיטת תדמיתנות סיטם הוא הקלות היחסית שניתן ללמוד איתה לפתח גזרות, היא דורשת פחות חישובים משיטת תדמיתנות מילר, ועל כן נגישה יותר לתדמיתן שמתחיל להכיר את עולם התדמיתנות והתפירה.


שיטת תמדינתות , תפירה במכונת תפירה
שיטת סיטם קלה ללמידה ונגישה לתדמיתן המתחיל



דיגום חופשי - האמן שבתוכנו בא לידי ביטוי


בובת הדיגום היא הקנבס שלנו, המכחול זה הבדים שלנו, הצבעים הם הידיים שלנו. שיטת תדמיתנות #דיגוםחופשי נותנת ליצירתיות שבנו לצאת החוצה. בשיטת תדמיתנות זו לא משתמשים בנייר לשרטוט הדוגמאות ופיתוח הגזרות אלא עושים הכל על בובת הדיגום עם הבדים.


על בובת הדיגום מסמנים בעזרת סרט דק את קווי הבסיס של הגזרה- קווי רוחב, כתף, קווי אמצע וכו'. אחרי זה, בעזרת הסימונים שעל בובת הדיגום, מניחים בכל פעם חתיכת בד על חלק אחר בגזרה, ומעצבים בעזרת סיכות את אותו החלק. בשלב הבא מעתיקים אל הבד את קווי המתאר של החלק. לאחר שמסיימים לדגם את כל החלקים, גוזרים בהתאם לסימון ותופרים.


שיטת הדיגום החופשי מאפשרת להשתולל קצת יותר לעומת שיטות תדמיתנות האחרות. בשיטת הדיגום החופשי ניתן ליצור עיצובים מורכבים, יצירתיים ולא שגרתיים, דבר שקשה לעשות בפיתוח גזרה סטנדרטי על הדף. אני עובדת בשיטה זו בעיקר כשאני מעצבת ויוצרת תלבושות לספורטאים תחרותיים, ולעיתים גם משתמשת בשיטה זו לשמלות כלה וערב.


שיטת תדמיתנות דיגום חופשי על בובת הדיגום
בדיגום חופשי מניחים את חתיכות הבד על בובת הדיגום ומעצבים בעזרת סיכות לפי הגזרה


שיטת תדמיתנות ממוחשבת - הכל עובר לעולם הדיגיטלי


שיטת תדמיתנות ממוחשבת היא למעשה ליצור גזרות ודגמים באמצעות תוכנות שונות במחשב ללא השרטוטים הידניים. היתרון של שיטה זו הוא שניתן ליצור עשרות גזרות שונות באמצעות מספר קליקים פשוטים עם העכבר ולהיעזר בתוכנה לחישובים השונים. תדמיתנות ידנית לעומת זאת, דורשת יותר זמן לכל שינוי שמבצעים בשרטוטים, יחסית למחשב.


מה החסרון? זה עדיין לא פוטר את המשתמש מידע בסיסי בתדמיתנות שאותו צריך ללמוד. זוהי שיטת תדמיתנות שבהחלט יכולה להקל על מי שאוהב לעבוד עם המחשב, אבל זכרו שעדיין צריך ללמוד את השימוש בתוכנות וגם ללמוד כיצד ''לתרגם'' את עבודת התדמיתנות הידנית לנתונים בתוכנה במחשב.



תדמיתנות ממוחשבת - הכל עובר לעולם הדיגיטלי

באיזו שיטת תדמיתנות לבחור?


יש עוד כל כך הרבה שיטות תדמיתנות שאותן אפילו לא ציינתי ועולם התדמיתנות ממשיך להשתכלל ולהשתפר.

כשאתם בוחרים באיזו שיטת תדמיתנות להתמחות ולהתמקצע תשאלו את עצמכם: מה המטרה שלכם? תחביב או מקצוע? לפנאי או לעבודה בתעשיית האופנה? לדגם ייחודי ומורכב או לדגמים פשוטים וסטנדרטיים?


בעולם אוטופי כנראה שהיינו לומדים הכל :)


מכונת תפירה שיטות תדמיתנות
בעולם אוטופי כנראה שהיינו לומדים את כל שיטות התדמיתנות

bottom of page